NemIgen

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. Amennyiben folytatod a böngészést úgy tekintjük, hogy nincs kifogásod a weboldalról érkező cookie-k ellen. Engedélyezi?

Vashiányra vaspótlás? 2018.08.01.

Gyermekeknek és várandós és szoptató kismamáknak nagyon hasonlóak a szükségleteik, csak persze az összmennyiség más... arányaiban viszont ugyanaz: egyenek rendszeresen tojássárgáját, belsőségeket és lehetőleg kagylót, rákot, tintahalat, polipot és sós vízi halakat is rendszeresen - ez utóbbit a halolaj helyettesíti és fontos is, ha nem minden nap eszünk zsírosabb fajta halakat.


A filék nem jók annyira, a bőrös lazac és makréla a legjobb, ezeknek a legmagasabb az EPA/DHA tartalmuk és legalacsonyabb a higany és egyéb méreg tartalmuk.

A kagyló, rák, tintahal, polip és hasonló tengergyümölcseinek nagyon magas a mikrotápanyag tartalmuk, de EPA/DHA tartalmuk nem magas, de legalább valami azokból is van, viszont méreganyag/higany tartalmuk ezeknek is nagyon alacsony, úgyhogy ezért ezek a legjobbak.
A tojássárgája és belsőségek is azért jók, mert magas a mikrotápanyag bennük.


Ha meg csak húst hajlandó megenni, akkor ne melle húsát, hanem inkább comb vagy farhát, tehát ne színhúsokat lehetőleg, mert azoknak a legalacsonyabb a mikrotápanyagtartalmuk. Érdemes a makrotápanyagokat (fehérje, szénhidrát, zsiradék) olyan forrásokból bevinni, amiknek a legmagasabb és mikrotápanyagtartalmuk (vitaminok, ásványok, nyomelemek, foszfatidok, mint a kolin, serine, inozitol, EPA/DHA, taurin, stb.) Fehérjeforrások közül pedig a felsoroltak a legjobbak.


Szénhidrátforrásokból gyümölcsök, zöldségek, édesburgonya, sütőtök a legjobbak, de mivel gyerekeknek kicsit több szénhidrát kell (akár a rendszeresen sportoló felnőtteknek és terhes/szoptató nőknek) ezért érdemes fehér rizst és burgonyát is esetleg (más gluténmentes keményítős forrás is jó lehet néha, mint zab, köles, stb de ezeket ne nagyon, vannak bennük kétes dolgok...lektinek, szaponinok, prolaminok).


Zsiradékok közül pedig szintén a felsorolt fehérje forrásokból származik nem kevés, de vaj, kókuszzsír, olívaolaj is jók, illetve blansírozott mandula, törökmogyiból egy kevés vagy makadámdió, kókuszból pedig akár sok is mehet. Felnőtteknek is ez a táplálkozás lenne az optimális, de kevésbé lényeges és kevesebb CH és több fehérje is OK.smiley


Kiegészítésnek C-vitamint, magnéziumot, D3-at, K2-t érdemes ezek mellé is bevinni, és ha nincs napi rendszerességgel sós vízi étel (hal/herkenytű), akkor halolajat is.


Gyerekeknek és kismamáknak a K2D3-nak a forte változatát érdemes és 2-3 csepp/7 kg mennyiségben vagy lehet külön D3-at és külön K1-et és K2-t szedni, a lényeg, hogy 500-1000NE/7kg D3 legyen és kb 50-100mcg K1 /7kg + 10-30mcg K2 mk7 /7kg
Magnézium-aszkorbátból pedig 1g /10kg (azaz 100 mg/kg).
Porok méréséhez mérleget ajánlunk, kb 4000 Ft-ért vásárolható sokféle (nálunk is áprilistól) olyan mérleg, ami 0,01g-ra pontosan mér, akár fűszerek mérésére is alkalmas...

Ja és multivitamint nem ajánlok szedni. Igazából egyetlen olyan multivitamint sem tudok ajánlani gyermekek számára, ami jó lenne, külföldön biztos van azért ami jó, USA-ban... Az biztos, hogy a hazai kínálatban és talán az EU kínálatban is csak olyan multivitaminok vannak gyermekek számára, amik nemhogy nem érnek semmit, de szinte mindegyikük kifejzetten ártalmas!no

Többek közt a folsavtartalmuk miatt, mert sajnos a B9 vitamint ebben a formában teszik bele termékekbe, holott a természetben ilyen nem található meg és az emberek kb 60%-ára kifejezetten káros, mert nem képesek megfelelően a természetben is megtalálható foláttá alakítani, majd a szervezet számára hasznos metil-foláttá... a folsav pedig bizonyítottan fölhalmozódik a szervezetben... és sajnos még a müzliket is meg italokat stb-t mind folsavval dúsítanak... aztán vannak még gondok, de ez az egyik leglényegesebb, ami miatt károsak a multik.

 

Ott kezdődik, hogy metil-folát formában kell tartalmazniuk a B9-vitamint, ami nem ebben a formában tartalmazza, az egyből kuka... (folát csak friss élelmiszerben van, kiegészítőkbe nem tehető, mert gyorsan lebomlik, ennek ellenére vannak olyan termékek, amik tévesen azt írják, h folátot tartalmaznak, 1 ilyet beviztsgáltattam, mert elképzelhetetlennek tartottam, hogy igaz legyen és nem is lepődtem meg, a labor igazolta, hogy folsavat tartalmazott, nem folátot... másrészt a folát sem hasznos, csak nem káros az emberek 60%-a számára. (Csak a metil-folát jó!)

Az embereknek ez a 60%-a amúgy az MTHFR gén módosulata miatt ennyire érzékeny a folsavra, de egyre gyakoribb... génteszttel kimutatható, hogy odatartozunk-e vagy sem, de mivel 60%, ezért valószínű, hogy igen (kb 30 ezer Ft-ért vizsgálják amúgy)

De szerencsére, amit leírtam táplálkozás és minimális kiegészítők, amellé már nem is kell multivitamin. Benne van minden bőséggel, amire csak egy gyerkmeknek szüksége lehet...

Kálciummal mi a helyzet? D-vitamin mellé szükséges?
Csontleves, csontlé, abban van bőven elég és sok egyéb jó dolog is, azt ki is felejtettem, hogy hetente párszor érdemes gyereknek is felnőttnek is. Vagy simán alaplé gyanánt leveshez, mártáshoz, bármihez víz helyett és pl. hetente lefőzni egy jó adag csontot lassú tűzön fél napon át, aztán a hűtőbe/fagyasztóba betenni és abból használni főzéskor víz helyett... profi szakácsok is így csinálják...  Így kalcium még gyermeknek sem kell, felnőttnek meg kifejezetten árt a kalcium pótlás és a kalcium dús étkezés is (pl tejtermékek vagy túl sok alaplé).

K2 mellett mondjuk felnőttnek sem árt. Gyermeknek ha nincs rendszeres csontlé, akkor nem árt vmi kalcium kiegészítés pl kacium-citrát de más is jó, bár talán még akkor sem fontos.
Megfelelő D3 és K2 mellett a húsokban/zöldségekben lévő kis kalcium is bőségesen elegendő. Gondoljunk csak bele: a világ legerősebb csontozatú embereinek a legalacsonyabb a kalcium fogyasztásuk (vadászó gyűjtögető népcsoportok pl) és ők sem tejtermékeket nem esznek, sem csontlevest, tizede a kalcum fogyasztásuk hozzánk képest, a gyerekeiknek is, aztán mégis... de K2 és D3 ellátottságuk jobb. Az az optimális tehát, ha nagyon kevés a kalcium, de az nagyon jól hasznosul...(K2, D3 és magnézium kell ehhez)smiley 

Iratkozz fel hírlevelünkre,

ha tetszenek az írásaim és szeretnél értesülni a legfrisebb cikkeim megjelenéséről és hasznos információkról.

Kosár

Összesen $0.0

Megrendelés

Bezárás