NemIgen

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. Amennyiben folytatod a böngészést úgy tekintjük, hogy nincs kifogásod a weboldalról érkező cookie-k ellen. Engedélyezi?

Ezért kell ismerned a típusodat! 2018.10.24.

A tapasztalatainkat szeretném leírni szénhidrát-témában, de a következők nem általánosítható, nem mindenkire egyaránt vonatkozó dolgok.
Típustól, előzményektől, egyéb egyedi tulajdonságoktól függnek.
 
A szénhidrátgazdag ételekre adott reakcióink egyáltalán nem egyformákVan, aki jobban tolerálja őket, van, aki sokkal kevésbé. Lehetetlen mindenkire ugyanazt a diétát, ugyanazt a szénhidrátmennyiséget előírásszerűen kiírni. Ezért van, hogy "ismeretlen okból" van akinél nem válik be a sablon 160 grammos előírás. (Ami egyébként csak ebben az országban divat)
 
 
Anyagcsere különbözőségek, típusok
 
Egy fehérje/zsír-típus elsősorban zsírból nyeri az energiáját, attól érzi jól magát, alapvetően, genetikailag nincs hozzászokva a cukorból való energianyeréshez és ettől már önmagában is sokkal érzékenyebb a hasnyálmirigye, mint egy szénhidráttípusnakMegfigyeléseink és tanulmányaink szerint, egy fehérjetípus lényegesen könnyebben lesz inzulinproblémás vagy cukorbeteg. És nagyon sokan tartoznak ám a magasabb zsírigényűek táborába!
 
Az anyagcserének alapvetően van egy veleszületett rugalmassága, amivel gyerekként még rendelkezünk. Elsődleges célként ezt a rugalmasságot kellene helyreállítani azzal, hogy fehérjetípusként úgy eszünk, ahogy kell, és nem pedig úgy, ahogy egy szénhidráttípusnak kell - sokszor keveset, konkrétan megadott, szénhidrátban gazdagon és zsírban szegényen.
 
A fehérjetípus hasnyálmirigye extra érzékeny a szénhidrátokra, a gyors felszívódásúakra meg teljesen ki tud akadni. surprise Ez olyan, mint eszkimónak déligyümölcsöt adni. A fókazsírhoz meg jegesmedve husához szokott teste nem nagyon tudná, hogy mit kezdjen vele.
 
Egy zsírra hangolt fehérjetípusnak másodperc alatt az egekben van a vércukra egy szénhidrátgazdag kajától, aztán ahogy (jó esetben) az inzulin lecsapja, jön az ólmos fáradtság, amit megint csak szénhidrátgazdag étellel tud helyretenni.
 
Inzulinreszintencia. Azt olvastam régebben, hogy Magyarország 60%-a inzulinrezisztens. Tök reális, szerintem lehet hogy még kevés is..indecision
Magyarország lakosságának ennyi %-a tuti fehérjetípusba tartozik.
 
 
Az inzulinrezisztencia az az állapot, amikor a vérben lévő cukrot energiaként már nehezen veszik fel a sejtek, mert valamitől sérült a felvevőképességük.sad Egy percig sem meglepő, hogy egy fehérjetípusnál megroggyan ez a funkció, mivel képtelen tolerálni a hosszantartó, szénhidrátgazdag étrendet, esetleg a sok aluljárós péksütit, az "energia" szeleteket, meg az édességeket és a hétvégi bulikban az édes italokat, koktélokat, alkoholt, de a sokszor-keveset teljeskiőrlésűt meg gyümölcsöt típusú előírásokat sem.
 
A fehérjetípus zsírból nyeri az energiáját. Helyesebb is lenne inkább zsírtípusnak hívni, ahogy fentebb már így is neveztem. A zsír hosszan szívódik, lassan, elnyújtva és neki ez kell, mert ezzel a lassú zsírfelszívódással lassítania kell a genetikailag gyorsabb sejtanyagcseréjét (citrátkör), ami nem keverendő össze a gyakori wc-zéssel. cheeky Ez a testnek egy evolúciósan hozott, sejtszintű sajátossága.
 
A hasnyálmirigyét rövid idő alatt megöli a nagymennyiségű szénhidrát, még akkor is, ha az a szénhidrát "egészséges" gyümölcs vagy teljes kiőrlésű pékáru is. Igen, a teljeskiőrlésű is.indecision (a teljes kiőrlésű nem egyenlő azzal, hogy egészséges, főleg nem egy ilyen típusnak. Sajnos attól, hogy valami teljes kiőrlésű, még nem lesz ideálisabb, ennek sok oka van.)
 
Aztán ott van maga a cukorterheléses vizsgálat, 75 gramm glukózt egyben lehúzni. Sokunknak sok(k) az azért. Egyszer épp egy dietetikus hölgy mondta nekem, hogy maga a vizsgálat is fellobbanthatja a cukor-inzulin problémát...surprise
 
Igen, a megoldást sok esetben a megfelelő minőségű rostok (elsősorban a gumók, zöldségek és NEM a gyümölcsök!) és a jó minőségű zsírban és némi fehérjében gazdag ételek jelentenék, és nem feltétlenül a napi sokszor-keveset, zsírszegényen-előírás. Úgy tapasztaljuk, hogy sokan rosszul vannak a számolós szénhidrátos diétáktól is.
 
Fehérjetípusként egyszerűen rosszul toleráljákNéha amennyi szénhidrátot meg kell enniük, annyira egy élsportoló embernek sincs szüksége, ha ilyen típusba tartozik, nemhogy egy esetlegesen nem sportoló, ülőmunkát végző, túlsúlyos hölgynek... Az önmagában bevitt kekszek, gyümölcsök van, hogy csak 1-1 újabb felesleges inger a hasnyálmirigynek és hosszú távon maximum gyógyszeradag-emelést vagy további kalóriamegszorítást lehet elérni vele.no
 
Ha valaki szénhidráttípusként IR-es, akkor viszont valószínű, hogy nem lesz gondja az ilyen számolós megoldásokkal, vagy legalábbis az arányokat tekintve.smiley Ha valakinél beválik, könnyedén tudja tartani, sőt, fel is lélegzik, akkor nagy valószínűséggel szénhidráttípusba tartozik. Rajtuk látszik is. Jól érzik magukat, vékonyak és kicsit sem értik, hogy ez másnak hogyhogy nem válik be. De mi náluk is helyettesítjük ám más szénhidrátokkal a gabonákat.
 
Ilyen típusként azért alapvetően is talán egy kicsit kisebb az esély, hogy inzulinrezisztens legyen, mivel az alapvető energiaforrásai a szénhidrátban gazdag ételek, tehát kitartóan és elég sok rosszat kell (t)enni ahhoz, hogy elérje ezt az állapotot. Mondjuk a mindennapos cukros dolgokkal, üdítőkkel, gyümölcslevekkel, péksüteményekkel, gyakori alkoholfogyasztással azért nála is el lehet érni. Vagy érdekes módon éppen a szénhidrátszegény, netán zsírgazdag, mondjuk ketogén diétával. Erről írok hamarosan.
 
A csökkentett szénhidrátos étrend a fentebb írtak miatt viszont igenis fellélegzés sok embernek. Mert a hasnyálmirigyük végre a túl sok és nem megfelelő formában bevitt keményítőgazdag szénhidrát hiányában kap egy lélegzetvételnyi időt, plusz megkapja az elegendő zsírt is a teste.  Figyelem!!! Ez nem azt jelenti, hogy nincs szüksége keményítőgazdag szénhidrátra, hanem azt, hogy megfelelő formában és neki való mennyiségben kell bevinnie.yes
 
Ja, és az étkezés gyakorisága. Egy egészséges fehérjetípusnak alapvetően nem lenne napi maximum 3-nál több étkezésre szüksége. Esetükben óvatosan kell visszaállni egy fehérjében és zsírban gazdagabb étkezésre, csökkentett mennyiségű keményítőben gazdag szénhidráttal, lassan csökkentve az étkezések számát is, mert elsődleges cél lenne visszaállítani és stabilizálni az anyagcsere hosszú éveken át eltolt állapotát.frown
 
Egy ilyen, régóta rosszul működő anyagcsere helyreállítása lassú eredményekkel, sok kísérletezéssel és rengeteg lemondással jár. És hát garancia nincs rá, hogy teljesen megjavul...
 
Ja! És ha ilyen (cukor-inzulin) problémád van, SPORTOLJ!smiley Ez mindennél fontosabb! SÚLYZÓZZ! Ugrálj! Terheld az izmaidat, mert a súlyzózás növeli a sejtek inzulinfelvevő képességét, mert az izommunkához szükség van glükózra, pontosabban az abból "készült" glikogénre.
 
Jobb lesz a formád is, de ilyenkor ez már nem pusztán hiúsági kérdés. Én a súlyzós edzéseket kötelezővé tenném, IR-rel és IR nélkül is, minden nőnek, mert a csontritkulás ellen is ez az egyik legjobb megoldás (nem pedig a "tejben lévő kalcium" - de ez megint másik téma)
 
És ne csak fuss, ne a kardiózást válaszd önmagában, mert ezek a mozgások leépítik a nagyobb glikogénraktárral rendelkező, inzulinfelvevő fehér izomrostokat. Izomerőt kell növelned!
 
 
Az étlapon pedig gondoltunk az ilyen problémával élőkre iswink, nézzétek meg, rendeljetek:
 
 

Iratkozz fel hírlevelünkre,

ha tetszenek az írásaim és szeretnél értesülni a legfrisebb cikkeim megjelenéséről és hasznos információkról.

Kosár

Összesen $0.0

Megrendelés

Bezárás